W czasopiśmie Sustainability ukazały się wyniki badań zachowań konsumenckich i percepcji marek własnych na Teneryfie w czasie pandemii COVID-19. Jest to kolejny etap badań poświęconych zagadnieniom marek własnych, wcześniejsze badania dotyczyły dużych rynków krajowych tj. rynek angielski i polski. Autorami artykułu jest zespól polsko-hiszpański: mgr inż. Maksymiliana Czeczotko, dr hab. Hanny Górskiej-Warsewicz, prof. SGGW, dr hab. Wacław Laskowski, prof. SGGW z SGGW i dr Barbara Rostecka z Uniwersytetu La Laguna na Teneryfie.
Badania przeprowadzono na próbie 500 dorosłych osób dokonujących zakupów marek własnych. Sformułowano cztery pytania badawcze dotyczące czynników wyboru, zależności między częstotliwością ich zakupów a wiekiem i dochodami konsumentów, postrzeganych zmian oraz oceny produktów z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju. Ostatnie pytanie odnosiło się do takich cech, jak produkcja lokalna i przyjazna środowisku, produkcja ekologiczna oraz produkcja według tradycyjnych technologii z wykorzystaniem wyłącznie naturalnych składników.
Najważniejszymi czynnikami decydującymi o zakupie produktów marek własnych były: niższa cena w porównaniu z markami wiodącymi, przywiązanie do danej sieci handlowej oraz poczucie bezpieczeństwa i zaufania do produktów marek własnych. Częstotliwość zakupu takich produktów spożywczych, z wyjątkiem alkoholu, istotnie ujemnie korelowała z wiekiem, co oznacza, że wraz z wiekiem maleje zakup produktów pod markami własnymi. Za najważniejsze zmiany marek własnych uznano większą dostępność oraz poprawę wizerunku i jakości. Produkty spożywcze marek własnych zostały ocenione przez konsumentów jako świeże, minimalnie przetworzone i posiadające certyfikaty jakości. Wskazywano również na przyjazne środowisku metody produkcji, wartość odżywczą oraz pochodzenie z obszaru bliskiego miejsca zamieszkania.
Szczegóły w publikacji https://www.mdpi.com/2071-1050/13/13/7467